Vemodiga sommarlovsslut. Och det är inte ens slut än.

Sommarlovet tar slut om precis en vecka. De sista dagarna, de skälvande sekunderna gör ont i mitt hjärta. På ett sätt är det redan slut, sommaren som bara har varit ledig och fri har plötsligt fått ett bäst-före datum. Jag kan ta på slutet och det är så fullkomligt övervidrigt. jag vill alltid vara ledig, jag vill kunna dra på mig min lilla blommiga klänning som luktar sol och svett och salta bad och knata ner till vattnet och lägga mig där och spela kort. Jag vill plocka fram lite vin när kvällen kommer med enbart mörker och ingen kyla, och skratta tills det blir alldeles ljust igen. Jag vill läsa fina böcker som jag väljer själv och inte skolböcker jag får tvinga mig själv igenom. Jag vill ha sommar och inte höst. Men vet ni hur jag tar tillvara på de här sista svindyra dagar av ledighet? Jag sover. Sover sover sover. Plötsligt kräver min kropp tolv timmars sömn per natt, och jag vaknar bara därför att jag är så väldigt hungrig. Skola kanske kommer bli bra, för då kan jag inte längre isolera mig i min säng, utan blir tvingad upp för att få träffas av de sista solstrålar som gör världen till sommar och inte dystert grå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0