Den omoraliska och hångelsugna tonnåringen

Det fruktade bakslaget på min perfekta dag kom igår. På tåget på väg till skolan satte syndafloden igång ur min näsa och med blodiga händer och papperstuss i närborren fick jag sitta på möte och vara alldeles svimmig så där som jag blir när jag ser blod. Så på vägen hem bestämde jag mig för att ha en alldeles stressfri kväll med lättsmält bok. Halva natten låg jag sen och läste om gymnasiekärlek och blev alldeles pirrig sådär som man bara kan bli när man är sexton och tuffaste killen i hela skolan blir snäll och blyg och säger att han är kär. I mig! (För igår var han kär i mig och inte i Lina). Och plötsligt ville jag också hångla på en foderbänk och vara otrogen mot snälla pojkvännen som plötsligt blev barnslig och inte spännande. Och jag ville också supa mig redlös och bada naken i en iskall höstsjö. Och jag ville skolka från skolan för att istället sitta på sängen med finaste kompisen och äta äppelpaj med glass från en skål med två skedan.
Folk som säger att vuxenböcker kan vara hemska ska spana in tonnårslitteratur. Allt som är dåligt för moralen paketerad bakom fina pärmar. Och jag älskar det!

Kommentarer
Postat av: M.

Den här boken vill jag också förfalla till, jag vill skylla på någonting när vi är i Paris och jag byter pensionärsliv till dekadens. Vilken är det?

2010-03-05 @ 22:24:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0