En dag som elva igen.

Idag ville inte jag vakna upp och vara stor. Jag ville inte titta mig omkring och se att jag var hemma hos mig, i min skitiga lägenhet och veta att det som står på dagens schema enbart är vuxna grejer, som att plugga och boka tvättid. Idag vill jag vakna och vara elva år. Det ska vara lördag och mina syskon och jag ska vara hos pappa. Där hoppar jag upp ur sängen, drar på mig morgonrocken samtidigt som jag springer ner för trappan med Maja hack i häl och vi kastar oss i soffan. Självklart är det tv-spel som gäller denna morgon och eftersom pappa är ute på en friskuspromenad så passar vi på att äta frulle i soffan framför tvn, rosade mackor med smör och keso och kall o'boy till det. Jag får börja, eftersom jag är äldst och bossigast. Jag halkar med Donkey Kong på isbanan och det blir Majas tur. Efter ett tag hör vi nått stönande från källartrappan och Julius rumlar in i rummet, rufsigt hår och bara kalsonger. Vi skriker att han är äcklig och måste klä på sig. Han säger håll käften och vi säger att vi ska skvallra för pappa. Han säger håll käften igen och vi skriker. När pappa kommer hem måste vi duka av bordet och klä på oss. sen kutar vi till godismonstret och hoppas att vi inte ska halka på isen på smala stigen. Jag köper goda godisar, Maja köper godisar om kommer vara ännu godare när mitt är slut och Julius köper mest kryptoniter och andra hårdisar. Sen kutar vi hem igen och äter godis och spelar mer tv-spel och sen säger pappa att han också vill vara med. Så sitter vi där, hela familjen Pappa, och har det bra och lyckligt och vinner över varandra innan morgonen har blivit dag helt och hållet och vi splitras upp på håll och leker med kompisar till sena kvällen. Eller städar hela huset. Det var ju sånt man skulle göra på lördagar. Idag vill jag inte vara stor.

Kommentarer
Postat av: Anonym

2010-01-09 @ 12:52:17
Postat av: M.

Åh precis såhär ska det ju vara. Just så. Men när man kom där med godiset skulle pappa säga att man inte skulle äta så mycket innan lunch. Och så åt man lunch jättetidigt på lördagar. Idag åt jag lunch istället för frukost för jag vaknade för sent. Jag hade ingen chans att sätta i mig godis innan. Lördagarna när vi var små var verkligen bättre!

2010-01-09 @ 12:56:07
Postat av: fröken L

rosade mackor :) underbart.. du ska veta satt jag typ gråter när du skriver.. underbara du

2010-01-12 @ 01:05:40
Postat av: fröken L

iof vet jag inte varför du ska veta att jag typ gråter.. kändes som en komplimang..som inte gick fram som jag ville riktigt

2010-01-12 @ 01:07:52
Postat av: Jag

Åh, vad du är fin Leila! Det tar jag som en superkomplimang! Tack för att du tjuter.

2010-01-13 @ 10:05:36
Postat av: hjortron

älskade det här inlägget! älskade!

2010-01-15 @ 22:04:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0