Den ambivalenta lägenheten

Hemma hos mig råder ingen tidsfascism. Här blandas årstider hej vilt som en permanent utställning på ett museum.  Det här gör att jag kan få det bästa av alla världar samtidigt som jag slipper fixa en total home makeover så fort en ny högtid knackar på dörren. Mitt pepparkakahus slet jag med i vintras. Jag smälte socker och klistrade bitar alldeles själv och efter ett sådant bygge är det stört omöjligt att plocka fram hammaren och gå lös på godiset bara för att vintern flyttar ut. Så här står det och lyser julmys en solig vårdag.
Även min mistel som jag aldrig har blivit pussad under har fått sin bestämda plats över dörren. Den är fin och har rött band och självklart kan jag inte slänga någonting som har rött band.
Efter julen så kommer påsken och därför har jag sex glansiga ankor i fina färger som dinglar över fönstret och kollar läget ute i världen. Någon har fått en spricka, någon är lite skev och alla är mig kära. Och på påsken kommer påskliljor som är den finaste blomma som finns. De får stå på bordet som har somrig duk. Har man en blommig duk så har man alltid sommar hemma.
Vill man har mer sommar under trista regniga vinterdagar så finns det bara två saker att göra. Det ena är att sätta in ljustulpaner vid sängen som lyser ljusare tider och det andra är lysande fjärilar som klättrar på väggarna. Varenda gång jag ser dem så kan jag inte annat än att drömma mig bort till en äng full av blommor och fjärilar och klänningar med puffig kjol och fötter utan skor fast med rött nagellack.
Det här är altså min lägenhet. Kalla den ambivalent eller bara smart årstidsplanerad. Jag bor i allafall här och i mitt kök kan jag baka kakor som smakar citron och maräng och känna mig som Pippi Långstrump.

Kommentarer
Postat av: bästa bollen

jag vill ha kakor

2010-03-27 @ 16:23:02
Postat av: Jag

Klart att du vill! Komma hit och baka med mig någon dag! Jag har ju ugn.

2010-03-28 @ 12:49:10
Postat av: bästa bollen

nästa vecka tar jag med mig kanada till dig o så bakar vi goda kakor!

2010-04-02 @ 23:31:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0