Att tvätta.

När jag flyttade in i min lägenhet för många år sedan skulle jag tvätta en dag. Jag fyllde mina maskiner och skulle just gå ut när jag kom på att jag skulle kolla en grej på bokningslistan. Jag spanade in dagens datum och såg till min fasa att det inte alls var jag som hade tvättid. I samma sekund kom en glad, sjungande kvinna in. Jag stod där, röd i ansiktet och stammandes hur extremt ledsen jag var för att jag hade råkat sno hennes tid. Hon sa att "en sån söt ursäkt kan man inte bli ond på" och så löste vi det tillsammans. Sen fick jag veta att hon hette Cleopatra och sjöng i kör. Det hela slutade med att vi stod där tillsammans och sjöng och tvättade och hade det himla fint.
En annan gång för en två år sedan blev det problem i tvättstugan igen. Jag hade tvättid tillsammans med en äldre kvinna men när vi skulle torka så upptäckte vi till vår fasa att bara ett torksåp var helt. Vi började prata med varandra och bestämde oss för att torka ihop. Så vi blandade kläderna i torkskåpet och tumlarna och började snacka. Det visade sig att hon hette Kaja och hade varit med i ett band vid namn Röda Bönor. Jag satte sången i halsen och det gick upp för mig att jag var tvättkompis med den feministiska proggdrottningen. Hon bjöd in på konsert och efteråt vin och umgånge i sitt hem.
Jag har med andra ord trevliga stunder nere i tvättstugan. Jag gillar att tvätta. Fram tills idag. Jag har haft mitt första gräl med en granne. Hon var allt annat än tvättsolidarisk och jag känner för att kasta tvättmedel på henne. En sak är säkert. Idag kommer inte sång flöda i tvättstugan i gröndal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0