Nästa gång ska jag sluta innan jag hinner börja

Igår på kvällen sa det plötsligt pang i mitt huvud och jag bestämde mig för att bli rånyttig. Jag plockade fram gammal kunskap från en svunnen tid då jag mest kokade linser och bönor och bakade bröd med 100 sorters frön dagarna i ände och började planera mina måltider. Kände att det skulle vara "skönt" och "friskt" och "sunt" (jag vet, jag blir råtöntig och fullkomligt galen när jag sätter igång) att starta upp allt med en renande detox. Sagt och gjort blandades frön och citronvatten ihop och i klunkades ner i takt med kräks som vandrade upp av rena åsynen av geggan. Inte räckte det heller med denna superbrygd, nej nej. Imorse kom den stora utmaningen då jag hårt och resolut strök kaffe från menyn och bytte ut det mot en rykande het kopp grönt te. Gott- javisst, men inte fick det mig att vakna lagom till första lektionen. Det slutade med att jag lurade till mig en rast (när man är kandidat på praktik så kan man alltid dra till med "jag ska sätta mig och planera lite. Jag känner inte att jag behöver vara med på det här) och kutade ner till sleven och köpte den största av kaffekoppar. Då kom mitt straff för min svaghet och min dalande karaktär. Hett kaffe spilldes ut på handen och den alldeles kritvita kjolen råkades dra i lera när jag rundade en lycktstolpe för att så snabbt som möjligt komma fram. Skitig och skadad fick jag lomma tillbaka till mina väntande elever. Men pigg. Och så lycklig! Om det här skulle vara en fabel så skulle jag vara tvungen att avsluta hela alltet med ett visdomens ord och isåfall skulle jag säga till er: Börja aldrig med detox, och särskilt inte när ni ska vara på jobbet vid åtta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0