Mat-Manda slår på stort!

I helgen bar det av ut i skogen där svamp tydligen skulle finnas och plockas. Jag har inte sysslat med denna aktivitet sedan jag var liten men bra gick det och trattisar (det heter egentligen trattkantareller, men är man en riktig svampplockare så säger man trattisar. Det är väldigt viktigt fick jag lära mig av tolvåriga syrran som är expert) (hon är fortfarande så liten att hon måste hänga med ut varje helg. När hon är 24 kommer hon också blogga om att hon har varit ute för första gången på tolv år).
Såhär fint såg det ut i vår korg när vi var halvvägs genom skogen.
När svampen hade legat i en påse på mitt golv i två dagar beslöt jag mig för att trotsa min okunskap om matlagning och göra en- håll i er!- svamplasagne! En kollega hade nämligen under dagen berättat målande med dramatiska slicka sig kring munnen inslag om helgens middag efter en tur i svampskogen. Så ut på diskbänken tömdes påsen och jag rensade på.
Och tillslut var svampen lika ren som disken i mitt ställ (spana in termosen. Jag- en riktig skogsmulle!).
På matlagningsprogram och i bloggar där det skrivs om mat läggs altid alla ingredienser fram lite tjusigt innan det sätts igång att hacka. Tänkte prova det och se om det blir godare på det viset.
Sen var det bara att steka.
Och röra om.
Och sen var det skjuts in i ugnen och vänta.
Efter en halvtimme kunde jag plocka ut den torraste och absolut fulaste lasagne jag någonsin skådat. Den såg riktigt skrattretande äcklig ut.
Men bra smakade den! Och nu är den slut.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha, trattisar, har de ett riktigt namn också??

2010-09-30 @ 15:46:01
Postat av: M.

2010-09-30 @ 15:46:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0