Bagar Bengtsson är död

Min syrra,10 år, ska åka griller imorgon med skolan och behöver därför ta med sig matsäck. Jag har själv jobbat på skola. Jag vet hur mycket lärare hatar allt som har med skridskor att göra, och att utflykterna blir av bara för att jävlas med föräldrarna som får stå och röra ihop någon kulinarisk rätt som barnen sedan kan slabba i sig på isen. Den här veckan är det min tur att slava vid spisen, eftersom jag är morsa i förorten. Imorgon ska den andra syrran iväg, och samma visa då. Matsäck ska lagas och skridskor packas. 
Jag hatar att laga mat. Inte bara för att det är dödligt tråkigt, utan också för att jag suger på det. Jag vet inte vad det handlar om, men varje gång jag ställer mig i ett kök så är det någonting som går fel. Mat som ska vara vit blir svart, mat som ska vara varm förblir kall och mat som ska vara god blir äcklig. Nu har jag fått tydliga order om att det minsann är pannkakor (fast helst plättar, dessa minisaker som tar hundra gånger längre tid att tillaga) som ska packas ner i väskan. Syrran, tio år, har sagt att hon kan göra det själv, men jag vägrar. Jag har sagt åt henne att jag kan fixa det, efter att hon har gått och lagt sig. Jag vet inte om det här beror på rädslan i att bli brädad i köket av en liten brud på tio bast eller om det är för att jag inte vågar visa mina ofärdigheter och därmed mina svagheter, för mini-jagen. 
Så nu ska jag stå och steka pannkakor hela natten. Det kommer bli legen - wait for it- dary!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0